Welkom bij Citta-Forum.NL.
Gesloten Onderwerp
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: How-to: Spuiten

  1. #1
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2008
    Locatie
    Hengelo (ov)
    Berichten
    253

    Standaard How-to: Spuiten

    How-to Spuiten

    Thx to - Wouter - terug gevonden in cache van google

    Als je je eigen citta helemaal strak wil spuiten moet je hem gewoon helemaal kaal schuuren, en dan niet denken van dat kleine stukkie gaat er moeilijk af laat maar zitten. nee echt kaal metaal want die klijne stukkies lijken vaak glad maar als je klaar ben met spuiten zie je het heel duidelijk.
    Is idd goed om het geheel altijd spiegel glad te schuren, alle onefenheden blijf je terug zien in je volgende lagen (stapeld zeg maar gewoon steeds verder op). Echter zit je met het probleem dat niet alle verf hecht op metaal! Hiervoor gebruik je orgineel een een washprimer. Hier zit een zuur in (fosforzuur) dat de metaal laag etst, hier door krijg je een veel beter hechting van de verf op metaal. Denk echter niet dat dit zomaar voor handen is, omdat je het ook niet in metalen spuitbus kan bewaren! In dit geval zou ik dus zeggen alleen ff licht opruwen en goed ontvetten en er gewoon over heen spuiten!
    Heb je als nog veel oneffenheden moet je een primer gaan gebruiken, deze kun je zo weg schuren dat je de oneffen heden niet tot bijna niet meer terug ziet!


    dan goed ondvetten met wasbenzine, thinner, remmereiniger, of terpetine
    Dit zijn allemaal vette oplosmiddelen, raad aan als het te verkrijgen is om aceton te nemen! Droogt ook lekker snel en ontvet als de beste! Verder moet je wel ff op letten met het gebruik van aceton op je plastic kappen! Ik heb geen problemen er mee onder vonden met m'n citta te spuiten. Maar altijd ff testen voor je het er massaal op gebruikt, plastic kan anders oplossen! Spuitbussen zijn meest al op nitocelulosebasis, dit bevat ook geen vette oplosmiddelen. (maakt op m'n werk onderandere groot gedeelte van de Motip-lijn!

    dan eerst een goed dekkende grondlaag aanbrengen... als je een donkere kleur wil hebben moet je een donkere grondlaag nemen en wil je een lichte kleur (geel wit enz.) dan moet je een lichte grondlaag nemen.
    Is idd erg belangrijk! matalic kleuren zijn voor het grootste gedeelte (of geheel meestal)aangekleurd met transparante kleuren. Hierdoor is de kleur van je ondergrond erg belangrijk, omdat je deze terug zal zien door de matalic lak en dus van invloed is op je eind resultaat!

    spuit altijd van +- 20cm afstand en maak snelle bewegingen van links naar rechts...het hoeft niet in 1 keer te denkken, het beste is om iedere keer een hele lichte laag te spuiten anders dan krijg je druipers.
    Ik spuit metalic's altijd als volgt:
    - eerst dunne pik laag, is voor betere hechting. Is gewoon dunne gespikkelde laag, lichte spettertjes.
    -twee dekkende lagen (of meer lagen als kleur niet genoeg dekt). Deze lagen spuit je geheel vloeiend, dat wil zeggen dat je een laag hebt die als 1 geheel er uit ziet, dus geen plekjes/kratertjes.
    -laatste laag, drie kwart laag! Dit is voor een beter eind effect voor de diepte van de metalic! Zorg er voor dat de vorige laag geheel droog is! spuit dan zo dat je dikke druppeltjes hebt, die net niet tot 1 laag samen vloeien.
    verder altijd op letten dat je niet te veel spuit, genoeg afstand houden de lagen tussen door laat drogen! Kost veel tijd, maar dan heb je ook wel wat! icon_wink.gif


    als je een metalic lak gebruikt MOET er kleurloze lak overheen omdat metalic zonder beschermlaag van kleurloze lak dof word.
    Ligt aan het type lak, gebruik je een op nitrocel. (spuitbus motip) of basecoat gebaseerde verf is dit idd een must! Ook krijg je ook niet het gewenste diepte effect van de metaltic lak zonder blanke lak!

    voor je gaat spuiten kun je het beste de spuitbus in een emmer met warm water zetten ( doordat de verf warm word word ie dunner en spuit dus mooier en door de warmte stijgt de druk in de fles en spuit ie ook weer beter) gooi die fles nu niet gewoon in de waterkoker met kokend water ofzo wat hij ken ook ontploffen.
    Hoeft niet altijd zo te zijn, door de viscositeit te veranderen veranderd ook je vloeigedrag van je verf! Dit kan er voor zorgen dat je eerder druipers krijgt, omdat je verf zo dun is. Ook kan de verf minder/meer naar de randen/hoeken trekken, heeft ook weer gevolg op eind resultaat!

    spuit het deel bij je benziene dop 2x zo dik als bij de rest van je citta. dit omdat gemorste benzine de lak aantast en de lak hierdoor dof uitslaat of afbladerd.
    Als je dit wil voorkomen vraag dan naar een chemisch drogende lak!! (is met verharder of sicatief) Meeste lakken uit spuitbussen zijn fysisch drogend, dat wil zeggen dat ze drogen door dat simpel weg het oplosmiddel verdampt na spuiten. Nadeel van dit systeem is dat het revisibel is, dat betekend dat het een omkeerbaar proces is. Dit zie je terug als je b.v. benzine morst, de benzine los de verf deeltjes gewoon weer op. Bij chemische droging wordt echter een net werk gevormt van moleculen, dit is niet omkeerbaar! Motip blankelak is dus ook b.v. zo'n product wat revicibel is, hier mee is je probleem dus niet op gelost! Echter kun je wel eerst revisible lagen spuiten, als je deze dan maar afsluit met chemisch drogende lak! Een extra laag geven werkt dus niet altijd even goed, is afhankelijk wat voor soort lak je gebruikt!

    [I]als je gaat spuiten moet je wel je hele citta uit elkaar halen
    zodat je onderdeel voor onderdeel ken spuiten en ook de delen die je eventueel nieteens ziet net zo goed spuiten als de rest (ivm beschadeging, roest)
    Altijd goed schuren/onvetten en allerbelangrijkste... Neem de tijd er voor, anders hoef je er ook niet aan te beginen!!!!
    Laatst gewijzigd door Guerilla Gilera; 03-07-08 om 15:13.
    Setup "Guerilla Gilera":
    43dr (65cc) - 13/13 @ 64 - Malossi Red Filter - Polini Top One- Uitgeveilde inlaat - Top: 65,5 km/u

  2. #2
    mcitta
    Guest

    Standaard

    en bije en uitlaat??

  3. #3
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    524

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mcitta
    en bije en uitlaat??
    Eigenlijk hetzelfde maar dan zonder een primer. Goed schuren en ontvetten en dan spuiten met hittebestendige lak.
    43mm DR EVO - Elec. carters 13mm + gevijld - 13/13@64 - Malossi filter - 70 poulie - Grijze polini veertjes - Gianelli citypower

    TOP: 65 DIGI

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    Groningen, Haren
    Berichten
    636

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bartusman
    Eigenlijk hetzelfde maar dan zonder een primer. Goed schuren en ontvetten en dan spuiten met hittebestendige lak.
    Maar dan heb je een ijzer kleurige geschuurde uitlaat met een laagje blanke lak erover.. Dat is ook niet echt mooi ofzo!
    Wil je het echt goed doen dan moet je olie op de lasnaden aanbrengen door middel van bijvoorbeeld een gasbrander. Zo brand je de lasnaden terug en heb je echt weer een uitlaat zoals nieuw, mits je het goed doet!
    46mm Pinasco - Polini Speed Engine (Elek)
    13mm Dellortho @ Malossi Filter @ 72
    Simonini Calibrata of Leo Handmade-- Tuned Bromkrukas
    Polini Speed Control @ 5.6g - Gele Drukveer - 1:10.5 vertanding
    Topspeed: ---Under construction---

  5. #5
    Administrator
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Berichten
    332

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st3yn
    Maar dan heb je een ijzer kleurige geschuurde uitlaat met een laagje blanke lak erover.. Dat is ook niet echt mooi ofzo!
    Wil je het echt goed doen dan moet je olie op de lasnaden aanbrengen door middel van bijvoorbeeld een gasbrander. Zo brand je de lasnaden terug en heb je echt weer een uitlaat zoals nieuw, mits je het goed doet!
    Ik denk dat bartusman doelt op zwarte hittebestendige lak.

    Je haalt eigenlijk niet de lasnaden terug maar alleen de verblauwing die optreed na het lassen.
    When I die, give my boots to chuck.


  6. #6
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    524

    Standaard

    Ja ik bedoel zwarte lak. Lasnaden terugbrengen vind ik persoonlijk wat onzinnig, ook moet je er alleen maar aan beginnen als je weet wat je doet, je kan je uitlaat er ook flink mee verneuken.
    Dat doet me denken aan iemand op een ander forum, die had een Leo hm in vrijwel perfecte staat, na het branden was ie roestig bruin.
    43mm DR EVO - Elec. carters 13mm + gevijld - 13/13@64 - Malossi filter - 70 poulie - Grijze polini veertjes - Gianelli citypower

    TOP: 65 DIGI

  7. #7

    Standaard

    Mijn brommer is zwart met blauw, en ik wil hem misschien binnekort gaan verkopen want zit beetje krap met geld maar dan moet die er natuurlijk wel goed uit zien, ook qua lak en dergelijke, en het probleem is dat er wat plekjes zijn waar dat eraf is. hoe kan ik dit het best oplossen? want ga niet alles opnieuw spuiten ofso.

  8. #8
    Own or get Owned
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    Mierlo, Eindhoven
    Berichten
    963

    Standaard

    zelf gespoten?
    alles netjes oppoetse en bij spuiten, evt afwerken met blanke lak.
    zie je bijna niet, doe ik ook altijd..
    70cc Polini W-poort * 13/13 @ 66 * CP * Leo krul * Malossi Powerfilter * Malossi groene trekveertjes


 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen